សេចក្តីថ្លែងអំណរគុណ!

អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ
​សូម​ថ្លែង​អំណរគុណ​យ៉ាង​ជ្រាលជ្រៅ
ជូន​ចំពោះ
ឯកឧត្តម លោកជំទាវ ឧកញ៉ា លោក លោកស្រី អ្នកនាង កញ្ញា និង​ប្រិយមិត្ត
​ទាំងអស់​ដែល​បាន​ចូល​មក​កាន់​គេហទំព័រ​របស់​អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ។
សូម​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ពុទ្ធពរ​ទាំង​បួន​ប្រការ​គឺ អាយុ វណ្ណៈ សុខៈ ពលៈ
កុំ​បី​ឃ្លៀងឃ្លាត​ឡើយ៕


សូមអរគុណ

x

Mostly cloudy

24°C

នាថ្ងៃព្រឹកថ្ងៃទី១០ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៤ ប្រតិភូនៃអាជ្ញាធរសវនកម្មជាតិ ដឹកនាំដោយ ឯកឧត្តម សួន សិទ្ធី អគ្គសវនកររង នៃអាជ្ញាធរសវនកម្មជាតិ អមដំណើរដោយមន្ត្រីចំនួន ៤រូប បានទៅចូលរួមកិច្ចប្រជុំត្រីភាគីលើកទី៦ នៅសណ្ឋាគារ Lao Plaza រាជធានី Vientianne ប្រទេសឡាវ។

កិច្ចប្រជុំនេះមានរយៈពេល ២ថ្ងៃ គិតចាប់ពីថ្ងៃទី១១ ដល់ថ្ងៃទី១២ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៤ ដោយមានការចូលរួមពីស្ថាប័នសវនកម្មកំពូលចំនួន ៣ប្រទេសរួមមាន កម្ពុជា ឡាវ និងវៀតណាម ក្រោមប្រធានបទ "ISSAI Implementation" ដែលឧបត្ថម្ភដោយអង្គការ GIZ។ ស្ថាប័នសវនកម្មនៃប្រទេសកម្ពុជា ដឹកនាំដោយ ឯកឧត្តម សួន សិទ្ធី ស្ថាប័នសវនកម្មនៃប្រទេសឡាវ ដឹកនាំដោយ លោក Khene Lovanxay និងស្ថាប័នសវនកម្មកំពូលនៃប្រទេសវៀតណាម ដឹកនាំដោយ លោកបណ្ឌិត Doan Xuan Tien

ព្រមជាមួយនឹងកិច្ចប្រជុំនេះ ក៏មានដំណើរទស្សនកិច្ចទីកន្លែងសំខាន់ៗមួយចំនួនក្នុងរាជធានីវាងច័ន្ទផងដែរ ដូចជា៖

- Mural Paintings (12/11/14)

Mural paintings are a tradition in the temples of the Theravada Buddhist countries of Southeast Asia. Very popular stories, playing an educational role, are usually illustrated.

In Lao, the most commonly represented stories are the life of the historic Buddha and the last ten Jataka, with a preference for the last one about Prince Vessantara.

At Vat Sisaket, King Anou chose to represent two of the most popular stories of his time. In the cloister is the story of Kalaket and his magic horse, and inside the sim are different scenes from the Balasankhya Jataka, telling the adventures of Prince Pookkharabat, who chose an honest thief as his chief minister and who defeated his enemies with a magic fan.

The story of Pookkharabat begins behind the altar. The scenes painted between the windows are not in any particular order. They are mainly of court life and of battles that show the qualities a king needs to have in order to rule most successfully.

The Sisaket wall paintings are not true frescoes in that they were painted onto dry stucco, rather than wet plaster. This makes them very fragile, and over time the drawings flake off.

The murals have been partially restored, which the newer over-painting sometimes indelicate and characterized by the use of flashier primary pigments. The architectural detailing, however, is frequently superb.

- PHRA THATLUANG MUSEUM (12/11/14)

ប័ណ្ណសារ

Powered by mod LCA

អ្នក​​ប្រើប្រាស់

Go to top
Latest Update On ព្រ., សីហា 31st 2017